Iz ugla jedne učiteljice

Učili su nas da je učenički rad produkt individualno ili grupno organizovane aktivnosti i odraz posebnosti i individualnosti onoga ko ga je kreirao. Kao takav, za nas praktičare, on postaje odličan „izvor“ saznanja o učeniku.

Njegovom pažljivom analizom možemo uočiti tipične greške odeljenja i greške svakog pojedinog učenika, te na osnovu toga kreirati svoje naredne didaktičko-metodičke poteze, možemo otkriti učenikovo viđenje nekog problema ili nekog njegovog aspekta, te proceniti bogatsvo njegovog rečnika, sposobnost povezivanja delova u jedinstvenu i harmoničnu celinu i još mnogo, mnogo dragocenih podataka o učeniku, ali i o našim dobrim i manje dobrim, da ne kažem, lošim didaktičko-metodičkim potezima. No, vratimo se sada pitanju s početka teksta. Učenički rad, svakako jeste sredstvo za dekorisanje zidova, jer je prijatnije raditi u prostoru koji je lepši, oplemeljen i u prostoru u kome se oseća duh učenika nego li u učionici praznih zidova čija je jedina dekoracija poludisperzija i tek po neka fotografija Svetog Save, Vuka Karadžića ili neke druge istaknute ličnosti. Davanjem sopstvenog doprinosa uređivanju radnog okruženja kod učenika se razvija i osećaj pripadnosti kolektivu sa kojim to radi, čime i okruženje, pa samim tim i učenje postaje prijatnije.


Međutim, da ti produkti naših mališana ne bi postali i ostali samo nešto čime se pred drugima hvalimo, treba ih staviti u funkciju učenja. Kako to, međutim, izvesti? Postoje, naravno, brojni načini što zavisi od vrste i karaktera rada, od afiniteta i domišljatosti učitelja, sadržaja nastavne jedinice i brojnih drugih faktora. Ako, na primer, na zidu imamo mapu uma kojom je na zanimljiv način prikazana neka tematika, nju možemo iskoristiti za utvrđivanje znanja na nekom od narednih časova ili sa narednom generacijom (što da ne), mogu je učenici prezentovati učenicima drugog odeljenja, mogu je na narednim časovima dopunjavati novim saznanjima, a ako je kreirana tako da se pojedini elementi mogu pomerati možemo organizovati igre premeštanja, te od učenika zatražiti da pogrešno urađene delove mape uma isprave… Literarni radovi mogu poslužiti za analizu rečnika, uočavanje strukture rada, stilskih i jezičkih osobenosti, kao priprema za pisanje pisanog sastvava… dok se likovni radovi mogu iskoristiti za podsticanje kreativnosti, estetsko procenjivanje i sl.

Iz matematičkog kutka smeše nam se kupljeni ili, od strane učenika izrađeni modeli geometrijska tela, mreže geometrisjkih tela, razne formule, matematičko drvo sa zadacima koje su učenici sami osmislili, linije napravljene od pertle, od kartona izrezani brojevi, starinska odeljenjska i nekoliko malih računaljki… i još po neke sitnice koje rado koristimo najčešće u uvodnom delu za časa za obnavljanje ranije stečenih znanja ili za uvođenje u novu nastavnu jedinicu. Tada se od učenika može zatražiti da pronađe ono čime se može meriti zapremina tečnosti, površina ili dužina, da pomoću odgovarajućih cifara (arapsih i rimskih) sastavi odgovarajući broj, da pokaže kvadar, prebroji njegove ivice, strane, temena i sl.


Kutak za čitanje, pored literature koju smo nabavili, sadrži i od kartona izrađenu tzv. kuću za čitanje, fotografije pojedinih pisaca, azbuku, abecedu, postere sa pravopisnim pravilima, čitalačke dnevnike učenika, od plastelina modelovane likove priča i romana… a centralno mesto u našem muzičkom kutku predstavlja tzv. kolo nota-na slikovit način prikazane note u vidu igrača uz zanimljiv pristup pojašnjenju rastojanja odnosno stepena i polustepena između pojedinih tonova. Triangl, metalofon, ručno izrađene zvečke, bubanj, štapići, posteri sa podacima o kompozitorima, od papira izrađene balerine,… takođe su sastavni deo našeg muzičkog kutka. Kutak đaka prvaka odiše individualnošću jer se u njemu nalaze isključivo radovi mog jedinog đaka prvaka što mi omogućava da u svakom momentu na jednom mestu na raspolaganju imam sve radove učenika i da pratim njegovo napredovanje.


O ovome bih mogla pisati satima, ali pošto mi prostor ni vreme to ne dozvoljavaju, ostaje mi jedino da konstatujem da su učenički radovi nešto čemu svakako treba posvetiti pažnju i što treba iskoristiti za sticanje novih znanja. Čitaocima ovog članka preporučujem linkove ka fotografijama: fotografije matematičkog kutka i fotografije muzičkog kutka, kutka za čitanje i kutka đaka prvaka.

Comments are closed.