Iz mog ugla o prednostima i nedostacima rada u kombinovanim odeljenjima

Trinaest godina rada što sa četvororazrednim, što sa trorazrednim kombinovanim odeljenjem pod okriljem Beljanice u mojoj profesionalnoj karijeri zauzimaju poseban status. Borba sa nedaćama na koje sam nailazila, a posebno način na koji sam uspevala (i još uvek uspevam) da iste nadvladam daju mi kredibilitet da javno kažem da je ovo jedan od najtežih poslova, bar kada je u pitanju osnovna škola.

Pomisao na svoje prve radne dane provedene u kombinovanom odeljenju nekako me uvek natera na uzdah-setim se tada svoje nedovoljne osposobljenosti da radim istovremeno sa četiri razreda, a da zlo bude veće, morala sam se boriti i sa oskudnom opremljenošću nastavnim sredstvima, ali i sa mnogim drugim problemima. Polaskom u školu ovdašnji učenici uglavnom ne vladaju tehnikom čitanja i pisanja. Svoje slobodno vreme provode pomažući roditeljima oko poljoprivrede ili čuvaju mlađu braću i sestre, te niko od njih ne posećuje  pozorište, bioskop, ne pohađa privatne časove klavira, engleskog jezika  i sl. A i kada bi hteli da slobodno vreme drugačije provode, u Izvarici to je prosto nemoguće jer za to ne postoje objektivne mogućnosti. I sama nastava ovde se mora drugačije organizovati. U obavezi sam da za jedan čas realizujem četiri nastavne jedinice (nekada se desi da su to četiri časa obrade novog gradiva), pa je za mene lično problem raspoloživog nastavnog vremena ujedno i najučestaliji problem u radu.  Uskraćena mi je i mogućnost da organizujem i grupni rad po propozicijama koje nalažu metodike posebnih nastavnih predmeta jer iz godine u godinu u pojedinim razredima imam samo po jednog učenika. Da li ste se ikada zapitali kako se u ovim odeljenjima izvodi nastava nastavnog predmeta Fizičkog vaspitanja? Kako to izgleda kada treba savladati osnove timskih igara, a  za to nemate ni adekvatnu opremu i rekvizite, ni dovoljan broj učenika, a kamoli fiskulturnu salu? Kako se ovde izvodi nastava nastavnog predmeta Muzička kultura? Kako za jedan čas naučiti četiri pesmice?

ALI! Pogledajmo i drugu stranu medalje!

          Samo onaj ko u ovim školama nije radio ne zna koliko se mogućnosti za profesionalni razvoj u njima krije. Dirnuta prethodno opisanim problemima bila sam prinuđena da razradim posebnu metodologiju rada u kojoj dominira horizontalno-vertikalna integracija nastavnih sadržaja, te je, po mom mišljenju, u ovakvim odeljenjima mnogo veći izbor za organizovanje tzv. tematskih dana. Informacije ovde stalno „cirkulišu“, učenici starijih razreda stalno su u situaciji da obnavljaju gradivo iz prethodnih razreda, a oni koji brže napreduju, s vremena na vreme, mogu da ponešto urade i sa starijim učenicima. Moja učionica je učionica bez ulaganja. Sa učenicima sam, iskoristivši postojeća nastavna pomagala, napravila četiri kutka na kojima zasnivam učenje: kutak za čitanje, matematički kutak i muzički kutak

Neki roditelji zbog nedostatka vremena nisu u mogućnosti da svovoj deci pruže dodatnu podršku kada je u pitanju izrada domaćih zadataka.Zbog toga sam oformila viber grupu i učeničku stranicu na blogu , kako bi i posle časova imali adekvatnu pomoć oko učenja. Ove i mnoge druge situacije na mene kao učitelja delovale su podsticajno stavljajući me u situaciju da se stalno stručno usavršavam i radim na osnaživanju svojih profesionalnih kompetencija.Povoljnost je i to što se mogu koristiti brojni resursi koje okruženje nudi, a treba iskoristiti i saradnju sa meštanima naselja. 

I da ne bude zabune!Spisak prednosti rada u ovakvim odeljenjima je znatno duži, ali kako mi ni vreme ni prostor ne dozvoljavaju da kažem sve što bih volela da kažem, ostaje mi da se obratim učiteljskim fakultetima da svoje studente temeljnije pripreme za rad u ovakvim odeljenjima jer se, po nepisanom pravilu, mladi učitelji, tek svršeni studenti, šalju  na ovakva radna, a oni stariji  sa daleko dužim radnim stažom i iskustvom  prebacuju u tzv. čista odeljenja.

Komentari su onemogućeni.