Onlajn nastavu sam izvodio uz pomoć sajta tehnikus.edu.rs koji sam napravio mnogo pre nego što je nastupila nastava na daljinu. Sajt je bio dopuna redovnim časovima i mnogo znači učenicima i meni kao nastavniku jer je koncept koji sam osmislio zasnovan na tome da se učenici osamostaljuju. Nisam ni slutio da će u jednom trentku nastava da se odvija samo uz pomoć ovog sajta.
Rad sa grupom ili celim odeljenjem predstavlja veliki izazov za nastavnika informatike. Dešava se da veliki broj učenika podiže ruku i pita isto pitanje. Problem je što nije dovoljno da nastavnik nešto rečima objasni nego i da pokaže. Ukoliko nastavnik u takvoj situaciji krene od učenika do učenika da pokazuje svakome pojedinačno dolazi do problema. Učenici dugo čekaju na odgovor, nastavnik je taj koji pokazuje učeniku i radi umesto njega i posle toga učenik nema nikakvu korist od toga jer su male šanse da je nešto zapamtio dok je nastavnik kliktao umesto njega. Efikasno rešenje ovog problema jeste u tome da nastavnik napravi uputstva po kojima će učenik raditi. To znači da u programu (na primer FastStone Capture) nastavnik napravi vizuelna uputstva navodeći korake, koristeći tekst, skrin šotove – pogledajte dokument „kvadrat“ u prilogu. Učenik prati uputstvo, radi sam, pravi greške i ispravlja se.
Nastavnik se sada fokusira na učenike koji i pored upustva imaju poteškoće da isprate uputstvo, što je znatno manji broj đaka. Naravno nastavnik koristi početni deo časa kada su učenici frontalno okrenuti ka njemu da objasni teorijski deo kao i praktičan zadatak za taj čas. Najbolje je kombinovati praktični i teorijski deo tako da na jednom času to bude isprepletena celina, što znači da se ne odvaja praktični od teorijskog dela jer učenici gube motivaciju jer ne vide trenutno primenu onoga o čemu im pričate. Isto tako druga krajnost jeste mehanicizam, a to je kada učenik radi praktično zadatke ali se ne udubljuje u zadatak i ne sagledava celinu onoga što želi da postigne kao ni cilj zadatka koji je neophodno istaći na početku časa.
Ceo opisani koncept se odlično pokazao i u nastavi na daljinu kada učenici rade od svojih kuća. Sopstvena inicijativa je nešto veoma važno čime nastavnik unapređuje svoj rad, a to je da preduzme korake, ima intuiciju, vizionar je i pravi poteze kojima prednjači i seje ideje što će u budućnosti dati plodove. Najlepše je kreirati i biti slobodan da unaprediš svoj rad i kada kasnije vidiš da učenici imaju veliku korist od toga i da to daje rezultate koje u početku nisi mogao da predvidiš. Kod onlajn nastave i nastave uopšte je veoma važno obratiti pažnju na mišljenje učenika i te povratne informacije konstanto ugrađivati u svoje sadržaje.
Dakle lekcije i objašnjenja sam davao preko sajta tehnikus, a povratni tok informacija smo zatvarali tako što su učenici slali svoje radove i pitanja na imejl.


Primer korišćenog materijala za rad možete pogledati ovde.

