U mnoštvu metoda koje se primenjuju u radu sa decom sa smetnjama u razvoju u našoj školi je i Montesori metoda. Nagradu koju sam dobila uz priznanje Najbolji edukator Srbije 2014. sam upotrebila za nabavku učila i opremanje učionice namenjene provođenju Montesori programa. To predstavlja ostvarenje jedne moje želje. Naime, pre nekoliko godina pohađala sam osnovni i napredni Montesori program, a nismo imali sredstava da opremimo učionicu za njegovu primenu. Škola je obezbedila prostor, a sredstva od nagrade su dobrodošla da se program zaokruži i time je ostvaren moj cilj. Ta učionica u školi je namenjena samo za rad ovom metodom i opremljena je učilima koja se primenjuju u takvom radu. Uglavnom to su učila (da ih ne zovemo igračkama, iako najviše podsećaju na igračke) koja se primenjuju u matematici, ali se mogu koristiti i u drugim nastavnim predmetima i veštinama. Pored onih koja se nabavljaju kupovinom, deo učila se može i samostalno izraditi. Učenici starijih razreda kod nas ih izrađuju od kartona i od drugih materijala koje obrađuju kroz nastavu.
*******
Marija Montesori (1870-1952) se pojavila u italijanskom obrazovanju kada je sistem školstva bio otuđen od savremenog društvenog života. Nažalost, taj se sistem i danas u državnim školskim sistemima nije mnogo promenio. Svojim delovanjem Montesori je uspela da otelotvori osnovno polazište savremene pedagogije – ne treba da poučavamo dečiji um „već da mu pomognemo da se sam razvije.“ Montesori je tri puta bila nominovana za Nobelovu nagradu za mir – 1949, 1950. i 1951. godine. Francuska joj je dodelila Orden Legije časti, a dobitnik je i nekoliko počasnih doktorata najvažnijih Univerziteta na svetu. Napisala je preko 50 knjiga i priručnika na temu obrazovanja i vaspitanja dece. Na srpski jezik su prevedene: Od detinjstva do adolescencije i Upijajući um.
*******
Suština je u tome što Montesori pedagogija smatra da dete od rođenja pa do svoje šeste godine ima “upijajući um” i da ova genijalna mogućnost mentalnog upijanja, omogućava deci da nauče maternji jezik, usavrše pokrete tela i usvoje određena pravila.
Montesori je kroz rad sa decom brzo shvatila da prirodni razvoj dece dolazi samo ako deca provode vreme u okruženju koje podržava takav razvoj. U tom slučaju deca imaju moć da sama sebe obrazuju. Kasnije je taj proces nazvala samoobrazovanjem (autoedukacijom). Definisala je sedam stubova samoobrazovanja primenljivih kako na decu, tako i na odrasle koji žele da budu kreativni i samo-motivirani:
– nezavisnost,
– odgovornost,
– samodisciplina,
– autoritet,
– inicijativa,
– obrazovanje,
– celoživotno učenje.
U radu sa adolescentima Montesori je preporučivala „Erdkinder metodu“ koja se temelji na priznavanju posebnosti perioda adolescencije i fokusiranju na razumevanju ljudske povezanosti i međuzavisnosti s prirodom.
Detaljnije o Montesori metodi i samoobrazovanju na vezi: http://samoobrazovanje.rs/montesori-metoda/ , a o Montesori metodi i specijalnoj pedagogiji na vezi: http://www.montesori.org.rs/specijalna-pedagogija–brosura/montesori-metod-i-specijalna-pedagogija .
Primena Montesori metode u našim školama je, moglo bi se reći, tek u začetku. Nešto više je zastupljena u predškolskim ustanovama, kao i u školama za decu sa smetnjama u razvoju gde ima svoje mesto. Razlog tome je verovatno to što su nastavni planovi i programi za više razrede osnovne i u srednjoj školi, odnosno gradivo koje je njima propisano, manje pogodni za rad ovom metodom, s jedne strane, i zahtevaju znatno veću pripremu za izvođenje nastave ovom metodom, s druge strane.
U našoj školi se primenjuje u mlađim razredima i u nastavi matematike u starijim razredima. Deca sa kojom radimo imaju smetnje u razvoju, njihovo je mišljenje konkretno, ona žele da sve vide, čuju, dodirnu, omirišu, okuse… Dakle baziraju se na osnovna čula dok im je apstraktno mišljenje strano. Osnovna prednost ove metode je u tome što koristeći odgovarajuća učila deca angažuju svoja čula vida, sluha, dodira… i na taj način usvajaju pojmove (konkretno u mom radu – matematičke).
Kako izgleda izvođenje nastave Montesori metodom u našoj školi može se videti u sledećem filmiću: https://www.youtube.com/watch?v=oTHyhaoot1A
Kada smo opremali učionicu, cilj nam je bio da program i učenje “na malo drugačiji način” pohađaju učenici i mlađih i starijih uzrasta naše škole, kao i učenici drugih škola. Nažalost, nedostatak prostora i rad u dve smene ne dozvoljavaju da učionicu koriste i učenici iz redovnih škola. Za sada nju koriste oni učenici koji dolaze u našu školu na dodatnu pomoć i podršku kod nastavnika iz pojedinih predmeta ili kod stručnih saradnika. Montesori materijal koji izrađuju učenici naše škole smo prikazali i drugim školama i nastavnicima, na manifestacijama kao što su Maj mesec matematike i Igromat u Nišu i prikladnim izložbama u školi, gradu, na sajtu škole…