Prema nekim istraživanjima, u proseku učitelj/nastavnik svakog dana u školi donese više od 1500 pedagoških odluka. To je više od četiri odluke u minuti!Šta sve nastavik/ca treba da zna, može, ume? Jednostavno rečeno: treba da poseduje neverovatne sposobnosti. Činjenica je da predan učitelj smatra da u obavljanju svog posla mora da radi sve što je potrebno kako bi iz svojih učenika izvukao ono najbolje! Međutim, upravo u tome je suština. Ako nastavnici rade „sve što je potrebno” šta preostaje učenicima? Da li bi stvari bile drugačije kada bismo malo manje vremena posvećivali podučavanju, a svojim učenicima davali više vremena za učenje?!
U potrazi za odgovorima na ovo pitanje naišla sam na „Priručnik za lenjog učitelja” („The Lazy Teacher’s Handbook”, Jim Smith) koji je prepun zanimljivih ideja. Napisan je u zanimljivom i praktičnom stilu, pun je „stvari koje treba probati” i na času kao i upoznavanje sa tehnikama koje mogu pomoći da decu stavim u središte svog rada.
Ako želimo da naši učenici nauče više, a mi radimo manje, ova knjiga nam pruža argumente i opisuje postupke koji su nam potrebni da bismo postali lenji, ali izuzetan nastavnik. Već dokazane tehnike preusmeravaju fokus sa nastave na učenje, omogućavajući nam da pronađemo više slobodnog vremena.
Ovo je knjiga o učenju vrhunskog kvaliteta jer nudi drugačiji pristup učiteljskom poslu. Puna je praktičnih ideja o tome kako da budemo uspešni u svom radu i razumnih objašnjenja koja nam mogu pomoći u organizaciji rada. To je idealna knjiga za učenike i učitelje koji su voljni da razmišljaju kreativno „izvan kutije”, tj. vodič za učitelje kreativce i entuzijaste.
Izdavajam:
-Na početku časa precizirajte postignuća.
-Grupnim oblikom rada omogućavate svojim učenicima da zajedničkim radom stiču znanja, veštine i stavove.
-Lenji učitelj se ne odriče informacionih tehnologija jer mogu da podstaknu učenike na učenje, omoguće im da ostanu aktivni, pomažu kod ponavljanja naučenog i osnaživanju učenika jer digitalna pismenost je veština za 21.vek.
-Navešću samo neke od ideja za lenje časove:
- Da li bi bilo moguće? (Učenici na najneverovatniji način demonstriraju ono što su naučili o zadatoj temi.)
- Sudija i presuda (Formirajte sud i zamolite učenike da brane ili osuđuju likove.)
- Tradicionalno i uzbudljivo učenje iz udžbenika (Lov na dokaze: dokazuju ili osporavaju zadate tvrdnje, kako poboljšati udžbenik- ideje u vezi sa pitanjima, zadacima, ilustracijama…)
- Dajem ostavku! (Objavite svoju ostavku, učenici proučavaju zadatu temu sledećih 5 časova.)
- Pustošenje medija (Prezentacija naučenog u obliku tv emisije.)
- Ovlastite učenike (Unapred zamolite učenike da vam pomognu da izneste ključne delove časa.)
- Organizujte „gostujuće stručnjake” koji će se obratiti razredu i zadiviti svoje „kolege”.
Ako usvojite osnovne principe koje Džim iznosi u ovoj knjizi, na raspolaganju su vam sjajni alati za rad sa učenicima koje možete koristiti kao već isprobane tehnike podučavanja, što će vama pomoći da uživate u nastavi, a učenicima da ostvare bolje rezultate.
BUDITE STRUČAN UČITELj,
BUDITE PREDAN UČITELj,
ALI U SVEOPŠTEM INTERESU,
BUDITE I LENj UČITELj.
Ovu knjigu toplo preporučujem svim nastavnicima jer vama će to uštedeti energiju, a vaše učenike ćete uključiti u proces učenja! Knjigu možete nabaviti onlajn u engleskom ili hrvatskom izdanju.